کلاچ گیربکس

از کلاچ گیربکس صنعتی برای اتصال دائمی یا گاه به گاه دو محور یا شفت به منظور انتقال گشتاور استفاده می شود . انواع خاصی از کلاچ گیربکس صنعتی ها علاوه بر انتقال لحظه نیرو، دارای خواص اضافی هستند [1] : [2]

تنظیم انحرافات محور شفت ناشی از ساخت نادرست، نصب نادرست یا تحت بار
پیچشی ارتعاش میرایی _ _
کاهش ارتعاش (نوسان) لحظه پیچش و ضربه در هنگام راه اندازی و در حین کار
استقرار یا خاتمه انتقال لحظه پیچشی کنترل شده یا خودکار
ایمن سازی در برابر اضافه بار یا جهت ناخواسته چرخش

محتوا

1 انواع کلاچ گیربکس صنعتی
1.1 کوپلینگ های جامد
1.2 کوپلینگ های متحرک یا جبران کننده
1.3 کوپلینگ های الاستیک
1.4 کوپلینگ های اصطکاکی
1.5 کلاچ گیربکس صنعتی هیدرودینامیکی
1.6 کوپلینگ های ویژه
2 ایزووری

انواع کلاچ گیربکس صنعتی

کوپلینگ ها با توجه به کاربرد و ویژگی های ساختاری به چند گروه و زیر گروه تقسیم می شوند:

کوپلینگ های غیر الاستیک که به طور صلب گشتاور را منتقل می کنند (بدون پیچش قابل توجه).

کوپلینگ های صلب – دو محور را به یک کل متصل می کنند و همچنین می توانند لحظه خمشی را منتقل کنند.
کوپلینگ های لغزنده یا جبران کننده – گشتاور را به طور صلب منتقل می کنند، اما اجازه جابجایی های محوری، صلب یا عرضی را بین شفت ها می دهند.

کوپلینگ های الاستیک امکان چرخش سفت و سخت بین محورها و انتقال الاستیک گشتاور را فراهم می کنند. آنها معمولاً می توانند جابجایی های عرضی و محوری کوچکتر را نیز جبران کنند.
کلاچ گیربکس صنعتی های اصطکاکی گشتاور را با اصطکاک منتقل می کنند. آنها به عنوان کلاچ گیربکس صنعتی های روشن و خاموش استفاده می شوند – برای شروع گاه به گاه ماشین کار در کار. سوئیچینگ می تواند مکانیکی ، هیدرولیکی ، پنوماتیکی و الکترومغناطیسی باشد .
کوپلینگ های هیدرودینامیکی گشتاور را با یک جت مایع ( روغن ) منتقل می کنند و از یک روتور پمپ در سمت محرک، یک روتور توربین در سمت رانده و یک محفظه مشترک تشکیل شده اند. در ترکیب با کلاچ گیربکس صنعتی های اصطکاکی، می توان آنها را به عنوان گیربکس اتوماتیک ساخت.
کوپلینگ های ویژه

کوپلینگ های جامد

کوپلینگ های جامد می توانند:

کلاچ گیربکس صنعتی بوش
کلاچ گیربکس صنعتی پوسته یا زره پوش
کوپلینگ دیسکی یا حلقه ای شکل فلنجی است که با پیچ های معمولی یا حتی بهتر از آن با مجاور پیچ های متصل می شود . محاسبه می شود اصطکاک ، اما پیچ ها نیز برای برش کنترل می شوند. در صورت کار با توپی، اتصال گیره بین توپی و شفت الزامی است. برای شفت کشتی ، آنها با فلنج های آهنگری ساخته می شوند.

کوپلینگ های متحرک یا جبران کننده

کلاچ گیربکس صنعتی های متحرک یا جبران کننده می توانند:

کلاچ گیربکس صنعتی پنجه ای یا کشویی
مفصل کاردان یا مفصل هوک
انتقال کاردان
مفصل جهانی دوبل
کلاچ گیربکس صنعتی اولدهام
کوپلینگ اشمیت
کلاچ گیربکس صنعتی دنده ای
کوپلینگ های متحرک یا جبرانی با لاملاهای فولادی
کوپلینگ های متحرک یا جبران کننده با لاملاهای لاستیکی

کوپلینگ های الاستیک

هدف اصلی کوپلینگ های الاستیک انتقال الاستیک لنگر پیچشی با پیچش زاویه ای بین هر دو نیمه کوپلینگ است. امکان جبران انحرافات جزئی بین محورها وجود دارد. آنها از انتقال ضربه های پیچشی جلوگیری می کنند و سرعت بحرانی چرخش را تغییر می دهند و با میرایی ارتعاشات پیچشی را کاهش می دهند. کوپلینگ های الاستیک معمولاً ویژگی های خطی ندارند و اغلب دارای میرایی داخلی قابل توجهی هستند.

کوپلینگ های الاستیک می توانند:

کلاچ گیربکس صنعتی الاستیک با تسمه (لاستیک، فنر فلزی، الاستومر)
کلاچ گیربکس صنعتی الاستیک با رولبرینگ
کوپلینگ پنجه ای الاستیک
کلاچ گیربکس صنعتی با بند فنری پیچ در پیچ

کلاچ گیربکس صنعتی های اصطکاکی

کلاچ گیربکس صنعتی های اصطکاکی برای درگیری گاه به گاه ماشین کار (محرک) در حین کار مداوم ماشین محرک استفاده می شود. هنگام درگیر شدن (راه اندازی)، لغزش رخ می دهد، که در طی آن نیرو از بین می رود ، که به گرما تبدیل می شود و به صورت سایش سطحی بیشتر یا کمتر نشان داده می شود. در حالت عادی، سرعت ها باید برابر شوند و کلاچ گیربکس صنعتی ها بدون لیز خوردن کار می کنند. ترمزهای اصطکاکی از نظر ساختار بسیار شبیه (و اغلب یکسان) هستند. [3]

کوپلینگ های اصطکاکی می توانند:

Canjasta tarna spojka
کلاچ گیربکس صنعتی اصطکاکی دیسکی
کلاچ گیربکس صنعتی اصطکاکی شعاعی
کلاچ گیربکس صنعتی های اصطکاکی تک صفحه ای
کلاچ گیربکس صنعتی های اصطکاکی با صفحات متعدد

کلاچ گیربکس صنعتی های هیدرودینامیکی

آنها از یک روتور پمپ (در قسمت محرک) و یک روتور توربین (در قسمت رانده) در یک محفظه مشترک تشکیل شده اند. قطعات محرک و محرک تماس مستقیم با یکدیگر ندارند، بلکه توسط یک جت سیال به هم متصل می شوند .

کلاچ گیربکس صنعتی های هیدرودینامیکی می توانند:

کلاچ گیربکس صنعتی هیدرودینامیک با شارژ ثابت

کلاچ گیربکس صنعتی هیدرودینامیک با محفظه تاخیر
کلاچ گیربکس صنعتی هیدرودینامیک با محفظه حلقه
کلاچ گیربکس صنعتی هیدرودینامیک با قرقره

کلاچ گیربکس صنعتی هیدرودینامیک با شارژ متغیر

کوپلینگ هیدرودینامیکی با گردش دوگانه

کلاچ گیربکس صنعتی های مخصوص

کوپلینگ های ویژه می توانند:

کلاچ گیربکس صنعتی های گریز از مرکز
کوپلینگ دنده برای جداسازی و همگام سازی
کوپلینگ های یک طرفه
کوپلینگ برای راه اندازی
کوپلینگ های ایمنی
کوپلینگ های الکترودینامیکی (القایی) [4]