کاهنده

کاهنده

اگر نسبت انتقال بزرگتر از 1 باشد، سرعت چرخش ( تعداد دور ) دستگاه کاهش می یابد و گشتاور یا نیرو افزایش می یابد و وسیله مکانیکی که به این امر دست می یابد کاهنده است.

گیربکس 1600 فولکس واگن گلف (2009) با 5 ضریب انتقال و دنده عقب.

گیربکس مدل سه بعدی .

کاهنده ( lat . reductor : driver back) وسیله یا گیربکس مکانیکی است که با آن سرعت چرخش محور محرک ، دوک کاری و غیره کاهش می یابد، در حالی که سرعت چرخش ماشین محرک یا موتور تغییر نمی کند. بین موتور و قسمت کار ماشین، وسیله نقلیه و غیره به منظور تنظیم سرعت چرخش ابزار محرک ، چرخ های یا موارد دیگر با شرایط کار نصب می شود. انتقال قدرت و حرکت در یک کاهنده با شکل خاصی از قطعات آن (مثلاً چرخ دنده) یا با اصطکاک (مثلاً تسمه) انجام می شود و نسبت انتقال بیشتر از یک است.

تعویض دنده

تغییر دهنده سرعت یا گیربکس مکانیکی است وسیله که در وسایل نقلیه موتوری ، ماشین آلات و مانند آن، برای تغییر سرعت چرخش یا جهت چرخش محرک محور ، دوک کار و غیره، بدون تغییر سرعت چرخش عمل می کند. از ماشین محرک یا موتور. این باعث می شود که سرعت چرخش مثلاً یک موتور خودرو ، صرف نظر از شرایط کار، همیشه در محدوده بهینه باشد و استفاده از توان موجود بهترین است. تعویض کننده سرعت نوعی کاهنده با نسبت انتقال متغیر است و تغییر می تواند ناگهانی یا مداوم باشد.

در وسایل نقلیه موتوری رایج ترین گیربکس سرعت با دنده است که برای آن تغییر نسبت انتقال (نسبت دنده، سرعت) با درگیر شدن جفت دنده های مختلف به صورت پلکانی صورت می گیرد . این مورد در مورد گیربکس سرعت سنکرون شده نیز صدق می کند که در آن همه جفت دنده ها به طور مداوم درگیر هستند، اما چرخ دنده های روی شفت خروجی گیربکس آزادانه می چرخند تا زمانی که یکی از آنها توسط کلاچ به شفت متصل شود. لمس اصطکاکی کلاچ قبلاً شفت را به همان تعداد دور چرخ دنده می رساند، بنابراین با این گیربکس ها می توان تغییر را حتی در حالی که دستگاه کار می کند انجام داد.

با گیربکس اتوماتیک

درگیری توسط مکانیزم خاصی انجام می شود که آن را فعال می کند نیروی گریز از مرکز وزنه ها بسته به تعداد دور موتور یا انتخاب نسبت انتقال توسط یک سیستم کامپیوتری انجام می شود. تغییر مداوم در تعداد دور توسط یک دنده هیدرولیک که برای انتقال قدرت بیشتر استفاده می شود، یک دنده اصطکاکی برای انتقال گشتاورهای کوچک و در زمان های اخیر نیز از یک دنده برقی استفاده می شود، اگر ماشین رانندگی یک موتور الکتریکی است . برای توان کمتر، از واریاتور نیز استفاده می شود، یعنی یک تغییر دهنده سرعت با تسمه V گسترده و قرقره های مونتاژ شده که می تواند قطر تماس را در حین کار با جدا کردن یا نزدیک کردن نیمه های خود به هم تغییر دهد.

ضرب کننده

ضریب (ضرب لاتین اواخر، از لاتین ، multiplicare : ضرب، افزایش)، در مهندسی مکانیک است دستگاهی که با آن سرعت چرخش محور محرک، دوک کار و غیره افزایش می‌یابد، در حالی که سرعت چرخش ماشین رانندگی یا موتور تغییر نمی کند. این بیشتر توسط یک گیربکس دنده ای با نسبت انتقال ثابت یا متغیر به دست می آید، بنابراین ضریب تقریباً مشابه کاهنده ساخته می شود.

استفاده می شود برای فن ها ، کمپرسورهای محوری و ماشین های دیگر با تعداد دور بیشتر نسبت به ماشین محرک . مکانیسم ساعت مضربی است که حرکت بسیار آهسته فنر ساعت را تا سرعت چرخش عقربه دوم توسط سیستم دنده تسریع می کند .