اهمیت اندازه گیری جریان مذاب

شاخص جریان مذاب، یک ابزار آزمایشگاهی است که با حفظ یک محدوده دمایی خاص، اندازه گیری ذوب پلاستیک ها را فراهم می کند، در حالی که یک بار هدف را بر روی

 

نمونه پلاستیکی اعمال می کند. بنابراین یک ماده روان ایجاد می شود که می تواند بر حسب گرم در ده دقیقه اندازه گیری شود (طبق استاندارد ASTM D1238/ISO 1133) خواص حیاتی مواد را برای کاربردها در فرآیند اکستروژن پلاستیک فراهم می کند.

 شاخص جریان ذوب آزمایشگاهی سری Dynisco LMI5000 هر دو استانداردهای مربوطه ASTM و ISO را برآورده می کند یا از آنها فراتر می رود.

 استاندارد ASTM/ISO دستورالعمل های دستگاه و روش های آزمایش واقعی را برای آزمایش شاخص جریان مذاب 90 درصد پلیمرهای شناخته شده تعیین می کند.

 با استفاده از جداول موجود در استانداردها، می‌توانیم از شاخص‌کننده جریان مذاب برای انتشار نرخ جریان مذاب در رزین‌های ساخته شده یا برای واجد شرایط بودن رزین‌هایی که توسط فروشندگان خارجی خریداری می‌شوند، استفاده کنیم.

 متداول ترین روش تست “A” برای ASMT D1238 است، که در آن اپراتور مقدار مشخصی از مواد (پلت/پودر/یا فلیک) را تامین می کند و بشکه را شارژ می کند.

 یک بار دما و وزن انتخاب می‌شود که مطابق با جداول موجود در استاندارد است، و ماده معمولاً برای یک دوره ذوب معین 360 ثانیه در معرض این دما قرار می‌گیرد.

 هنگامی که زمان ذوب منقضی شد، بار وزنی هدف مرتبط با خانواده پلیمری از طریق یک مجموعه پیستونی به نمونه در بشکه اعمال می شود.

 همانطور که آزمایش پکیج پلی الکترولیت ادامه می یابد، تا زمانی که حرکت هدف تکمیل نشده باشد، توسط اپراتور عملکرد مناسب پیستون مشاهده می شود (با خطوط نویس روی خود پیستون مشخص شده است)

 نمونه در مدت یک دقیقه جمع‌آوری می‌شود و سپس وزن پلیمر ذوب شده با استفاده از بلنس اندازه‌گیری می‌شود.

 برای تعیین شاخص جریان مذاب که بر حسب گرم در ده دقیقه بیان می شود، این مقدار در ده ضرب می شود.

 نرخ جریان ذوب به تعیین نیرو و دمای مورد نیاز در فرآیند برای حفظ کیفیت ثابت محصول، بدون ایجاد مواد زائد کمک می کند.